torstai 29. lokakuuta 2015

Blogivieraana Minna Saikkonen

Halusin tänne vieraskirjoittajiksi erilaisia naisia, erilaisine tarinoineen. Minnaan tutustuin nyrkkeilyn parissa ja myöhemmin törmäsimme samalla salilla. On ollut ilo tutustua Minnaan ja olinkin mielissäni kun hän lupasi tulla kertomaan tarinaansa blogiini.

Kerro itsestäsi?

Heippa! Olen Minna Saikkonen, 28 vuotta ja kotoisin Keravalta, mutta Kouvolassa olen asunut nyt jo melkein viitisen vuotta. Työskentelen palkka-asiantuntijana, mutta tulevaisuuden haaveena olisi päästä tekemään töitä liikunnan ja hyvinvoinnin parissa. Ihana Satu pyysi minua kertomaan omasta elämäntapamuutoksestani, joten tässäpä minun tarinani.


Olet tehnyt todella ison muutoksen elämässäsi, miten elämäntaparemonttisi alkoi?


Muutama vuosi on nyt takana elämäntapamuutosta ja matkan varrelle on jäänyt reilu 65kg. Vuonna 2013 olin aloittanut monta kertaa ”uuden” elämän, mutta aina palasin takaisin vanhoihin huonoihin syömistottumuksiin ja alkuinnostuksen jälkeen uudet liikuntaharrastukset jäivät hiljalleen pois kuvioista. Oma jaksaminen oli aivan nollassa ja terveyskin reistaili. Sitten jostain vain tuli aivan totaalinen kyllästyminen omaan saamattomuuteen ja laiskuuteen. Hankin kuntosalijäsenyyden Kouvolan LadyLinelle ja otin yhteyttä ystävääni Johanna Koskiseen (http://www.teamfit.fi/valmentajat/johanna-koskinen/). Ensimmäisten yhteistreenien jälkeen olin varma, että nyt löytyi itselle se oikea ja motivoiva laji. Olin jo aiemmin käynyt salilla varovasti ihmettelemässä erilaisia vempaimia, mutta Johannan ammattitaitoisessa opastuksessa pääsin äkkiä sisään perusasioihin ja löysin sen kuuluisan liikunnan ilon. Ilman Johannaa en olisi saanut tätä projektia alkuun. On todella hienoa saada tehdä yhteistyötä Johannan kanssa ja joka treenissä ei voi muuta kuin kuin ihailla sitä tietotaitoa, joka häneltä löytyy. Kiitosta täytyy myös antaa Kouvolan LadyLinelle ja sen ystävälliselle henkilökunnalle, joita ilman olisin tuskin uskaltanut koskaan aloittaa kuntosalilla käymistä. Tsemppaava ja ystävällinen ilmapiiri oli minulle tärkeää ja vähensi omaa epävarmuutta.

Johanna myös laati minulle ruokavalion, jonka noudattaminen oli aluksi minulle hyvinkin haasteellista. Säännöllinen, terveellinen syöminen oli minulle aivan vierasta. Tärkeintä tässä koko prosessissa minulle onkin ollut löytää/oppia se oma tapa tehdä asioita, jotta tämä todella olisi elämäntapamuutos eikä vain väliaikainen muutos. Johannan mahtavat reseptivinkit, jatkuva tsemppaus ja pudonneet kilot kuitenkin motivoivat jatkamaan vaikka välillä tuntui hankalalta ja repsahduksiakin tuli. Tänään voin tyytyväisenä todeta, että olen päässyt jonkinlaiseen tasapainoon omien syömisten kanssa. Perusrunko ruokavaliossa on kunnossa, mutta sallin myös itselleni välillä vapaampaa syömistä ja herkkuja.

Mitä kaikkea harrastat tällä hetkellä?


Tällä hetkellä treenaan salilla noin viidesti viikossa, jonka lisäksi aloitin vajaa vuosi sitten kuntonyrkkeilyn Kuusankosken CrossFit:lla (http://www.crossfitkuusankoski.com/). Nyrkkeily on tuonut paljon uutta omaan liikkumiseen ja kehittänyt varsinkin aerobista puolta aivan hurjasti. Suosittelen kaikille lämpimästi! Olen myös innostunut juoksusta ja kävelylenkit koirien kanssa ovatkin vaihtuneet useasti hölkkälenkkeihin. Rakastan aamulenkkejä ja niistä saatavaa energiaa, joilla jaksaa päivän läpi ihan toisella tavalla.


Parhaimmat asiat jotka ovat tulleet elämäntapamuutoksen myötä?
Oletko saanut läheisiltäsi tukea ja kannustusta?


Parasta tässä kaikessa on ollut ehdottomasti se, että sen entisen jatkuvan väsymyksen tilalle on tullut positiivisuutta ja energiaa, jota pyrin myös ”heijastamaan” omaan lähipiiriini ja motivoimaan sen avulla heitäkin pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan. Sanomattakin on selvää, että oma terveydentila on huippuluokkaa entiseen verrattuna ja olen päässyt tekemään monia asioita, joista vain haaveilin aiemmin. Minkäänlaista negatiivisuutta en ole onnekseni kohdannut tämän projektin aikana ja kaikki läheiseni ovat olleet arvokkaana tukena koko ajan sekä myös muistuttaneet saavutetuista tuloksista, kun itsellä on meinannut usko loppua tai olen alkanut liian ankaraksi itselleni. Vaikka projekti onkin vielä kesken ja muutamia kiloja pudotettavana, niin yritän ajatella, ettei tässä ole kiire mihinkään ja jatkuvasti tämä muutos kehittää minua niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Tärkeintä elämässä?


Tärkeintä elämässä minulle on oma terveys. Kun itse voin hyvin, niin silloin pystyn tukemaan omia läheisiäni ja olemaan avuksi tarvittaessa. Kun on saanut itse kokea miltä tuntuu, kun oma kroppa on aivan vieras ja väsynyt, niin oppii arvostamaan terveyttä ja jaksamista eri tavalla.

Mitä vinkkejä antaisit painonpudotukseen ryhtyvälle?

Tärkein asia, jonka olen oppinut painonpudotuksesta on se, että pitää muistaa olla armollinen itselleen. Tämä on ollut minulle se kaikkein vaikein asia projektin aikana ja vielä nykyäänkin joudun pitämään itselleni ”puhutteluja”, jotta muistaisin kuunnella paremmin omaa kroppaa ja mieltä. Onneksi varsinkin Johanna on saanut minut monesti näkemään asioita uudella tavalla ja pikkuhiljaa olen oppinut, ettei tämä projekti ole mitään ”sodankäyntiä” omaa itseään ja kroppaa vastaan vaan, että ainoastaan lempeällä, mutta päättäväisellä otteella saavutan parhaiten pysyviä tuloksia. Eli ensimmäisenä kaikille painonpudotusta aloitteleville suosittelen hyvän ja itselle sopivan valmentajan hankkimista, koska alan ammattilainen osaa ohjata sopivien urheilulajien pariin ja luoda hyvät lähtökohdat koko prosessille. Suurin työ tehdään kuitenkin itse, joten on tärkeää oppia ”kommunikoimaan” itsensä kanssa, jotta oppii huomaamaan mitkä ovat itselle ne sopivimmat tavat toteuttaa painonpudotusta.

Terveisesi lukijoille?


Tähän loppuun haluaisin toivottaa kaikille lukijoille oikein energistä syksyn jatkoa ja muistakaa pitää huolta omasta ja läheisten hyvinvoinnista Jos minun toilailut kiinnostaa, niin instassa minua voit seurata nimimerkillä minna_ks.





1 kommentti:

  1. Hienoa Minna!
    Hyvältä näyttää jatka samaa tahtia.

    VastaaPoista